Sto Światów Dziecka

Szkoła

Sto Światów Szkoła

Reggio Emilia

Naszym celem jest towarzyszenie dzieciom na polu wychowawczym i edukacyjnym. 

Fundamentem naszej działalności jest poszanowanie godności każdego człowieka widzianego całościowo w świetle psychologii rozwojowej i neurobiologii w połączeniu ze światem kultury i natury. 

Nasza działalność, bazuje na wartościach, które współdzielimy:

  • integralność psychiczna i fizyczna: nienaruszalność i respektowanie granic
  • podmiotowe traktowanie siebie i innych
  • Transparentność
  • odpowiedzialność osobista
  • równorzędność z przywództwem dorosłego (autorytet osobisty)
  • widzenie i zaspokajanie potrzeb, w szczególności:
  • bezpieczeństwa, rozwoju, przynależności, wpływu, współpracy, współzależności, sprawczości, świętowania i opłakiwanie porażek.
Reggio Emilia

Przestrzeń

Przestrzeń w Reggio pełni funkcję trzeciego nauczyciela i można rozpatrywać ją w kontekście fizycznym jako środowisko ale i psychicznym jako poczucie własnej odrębności.

 Loris Malaguzzi, twórca filozofii Reggio Emilia nazywał ją „przyjazną przestrzenią”. Środowisko, w którym przebywają dzieci pobudza zmysły, naturalną ciekawość, chęć odkrywania.

Przestrzeń zaprasza do nauki, jest wypełniona naturalnym światłem, kolorami oraz materiałami. Środowiskiem jest zarówno otoczenie przyrodnicze (ogród, łąka, park, las) jak i sale w budynku, do których wkraczają elementy przyrody. 

Reggio Emilia

Aranżacja Przestrzeni

Odpowiednio zaaranżowane sale w placówkach Reggio Emilia to również wyraz tła kulturowego dzieci, rodziców, nauczycieli, a tym samym całej szkoły. Wszystko tworzone jest wspólnie przez uczestników szkolnego życia.

 

Komunikacja poprzez przestrzeń odbywa się na różnych płaszczyznach. Pierwszą z nich jest wystrój uwidaczniający aktualnie odbywające się w szkole aktywności oraz przedstawiający elementy pracy indywidualnej dzieci. Jest on drogą porozumienia z rodzicami, którzy wyraźnie widzą aktualne projekty i informacje tuż po wejściu do placówki.

Sto Światów Szkoła - Reggio Emilia

Sala Główna

Inspiracją dla szkoły jest filozofia Reggio Emilia wywodząca się z Włoch, tak też przyjęliśmy że, w naszych placówkach centrum będzie znajdować się w sali głównej, będącym tym czym Piazza dla każdego miasta włoskiego.

Włoski plac jest fizycznym i duchowym sercem miasta we Włoszech i element życia codziennego.

Tym samym jest dla nas Sala Główna, przede wszystkim miejscem spotkań, a także miejscem wyjścia do wszelkich inspiracji i działań. 

Sto Światów Szkoła - Reggio Emilia

Atelier - Pracownia

Przestrzeń gdzie codziennością jest kontakt ze sztuką – malarstwem, rzeźbą, tkactwem, rysunkiem czy grafiką. Przestrzeń, w której górę bierze wyobraźnia, a także ta przestrzeń, gdzie nieszablonowe patrzenie na rzeczywistość ukazywane jest przez dzieci w pełnej krasie.

W pracowni dzieci, mają możliwość przetworzenia zdobytych już informacji, odwzorowania ich, wykorzystania w procesie twórczym, a także zdobycia nowej wiedzy i umiejętności.

Sto Światów Szkoła - Reggio Emilia

Labolatorium Badawcze

Nasze Laboratorium to miejsce, gdzie z bliska można przyjrzeć się rzeczom odległym i tym całkiem bliskim. Rozłożyć na części pierwsze, zważyć, zmierzyć i porównać.
 
Tu królują będą nauki przyrodnicze, chemiczne i fizyczne. Tajemnice tychże przedmiotów odkrywamy i wyjaśniamy  w laboratorium badawczym.
Sto Światów Szkoła - Reggio Emilia

Sala Ruchowa z Wyposażeniem SI

Dzieci mają ogromne potrzeby ruchowe, dlatego w naszej szkole dysponujemy przestronną salą do aktywności fizycznej. Sala ta jest też w pełni przystosowana do prowadzenia terapii integracji sensorycznej. 

Jest to wygodne rozwiązanie dla dzieci, które potrzebują takiego wsparcia – jesteśmy w stanie zorganizować je na miejscu. 

Sto Światów Szkoła - Reggio Emilia

Sala Uważnej Obecności

Ważnym momentem każdego naszego dnia, jest spotkanie społeczności, które nazywamy kręgiem. Jest to czas, kiedy rozmawiamy o tym, czym aktualnie żyjemy, o naszych potrzebach, trudnościach i radościach. Jest to też czas, kiedy wspólnie planujemy przebieg konkretnego dnia i nasze aktywności. Krąg jest przestrzenią budowania poczucia wpływu, sprawczości, znaczenia, przynależności do grupy oraz krzewienia ducha wspólnoty. Sala uważnej obecności to także miejsce, w którym każdy może znaleźć chwilę spokoju i możliwość wyciszenia.

Sto Światów Szkoła - Reggio Emilia

Czytelnia

Teksty pisane, książki są jednym z naszych źródeł wiedzy ogólnodostępnej dla wszystkich uczniów. Obecne są w każdej przestrzeni poczynając od sali głównej, skąd wychodzą wszelkie inspiracje. mapowniki, będące narzędziem podsumowującym zdobyte umiejętności, wpierając praktykowanie umiejętności czytania.

Sto Światów Szkoła - Reggio Emilia

Kuchnia i Jadalnia

Jadalnia to nie tylko miejsce wspólnego, spokojnego spożywania posiłków. Jest to też przestrzeń, która dostarcza nam wielu inspiracji do nauki. Wspólne przygotowywanie posiłków to doskonała okazja do wprowadzania elementów matematyki, chemii, nauki języków obcych czy zdrowego odżywiania. Ale nie tylko – uczymy się też umiejętności społecznych, w którym dzieci dzielą się odpowiedzialnością za poszczególne obowiązki, dbają o czystość i porządek.  

Sto Światów Szkoła - Reggio Emilia

Pierwsza Klasa

Pierwsza sala lekcyjna w setce. Przestrzeń pozwalająca pracować w ciszy i skupieniu,

Czy to ćwicząc pisanie, rozwiązując zadanie matematyczne, czy po prostu wymyślając coś zupełnie nowatorskiego.

Stoły i ławki w naszej pierwszej klasie nie mają swojego stałego miejsca, można je przestawiać wedle uznania-do pracy indywidualnej a także dostosować do pracy w większej grupie.

Codziennie w Sto Światów Szkoła - Reggio Emilia

Język angielski

Język angielski obecny jest w naszej szkole na co dzień.

Edukatorzy naturalnie wplatają edukację językową w codzienne aktywności, czerpiąc z tematów, którymi aktualnie żyją dzieci.

Ogród, Las, Powietrze - Reggio Emilia

Czas na Zewnątrz

Edukacja w Stu Światach jest nastawiona na kontakt z naturą. Poszanowanie otaczającego nas świata, doświadczanie natury i zmian w niej zachodzących. Nie da się wszystkiego przedstawić bazując na notatkach i zdjęciach, stąd też ważny dla nas jest realny kontakt z przyrodą.

Ogród

Kwietniki, zielniki i warzywniaki. Uczniowie i edukatorzy wspólnie dbają o tę przestrzeń.

Spacery

Bliskość terenów zielonych sprzyja całodziennym wyprawom i spędzaniu czasu na zewnątrz. Codziennie korzystamy z naszego przyszkolnego ogródka, w którym spędzamy czas pomiędzy zorganizowanymi zajęciami. Łapiemy trochę świeżego powietrza, relaksujemy się, biegamy czy korzystamy z placu zabaw – w zależności od tego, czego dane dziecko w danej chwili potrzebuje. Jeden dzień w tygodniu przeznaczamy też na dłuższe wyprawy do lasu.

Wycieczki do miasta

jeden dzień w tygodniu przeznaczamy również na wycieczki “do miasta”, eksplorując różnorodną ofertę edukacyjną Warszawy (i nie tylko). Chętnie chodzimy do teatru, czy na wystawy muzeów.

Sto Światów Przedszkole Szkoła